Tervetuloa Hyvän olon- sivuille.

Sivut on suunnattu paritanssikursseilla kävijöille ja paritanssin harrastajille, sekä myös muille asiasta kiinnostuneille.

Hyvän olon käsite on laaja, se koostuu hyvin monesta tekijästä, mutta, ajateltaessa asiaa tanssikurssilaisen näkökulmasta, hyvänolon tekijöitä voisivat olla; fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi, mielen tasapaino ja energinen olotila.

On paljon asioita, joita haluaisin tuoda kursseilla oppilaiden tietoisuuteen, mutta aika ei useinkaan riitä aiheesta luennoimiselle, koska kursseille tullaan tanssimaan ja käytännön harjoituksiin. Nyt voin toteuttaa tämän pitkäaikaisen haaveeni ja tuoda tietoa enemmän esille näiden sivujen kautta. Haluaisin haastaa teidät jokaisen jollain tasolla, ainakin yhteen hyvänolon tekoon itsenne kanssa tänä vuonna.

Olemme tehneet 2010-2011 mittauksia kursseilla syketasojen ja energiankulutuksen selvittämiseen. Tavoitteena on selvittää kuormittavuus eri tanssilajeissa, kaikilla opetustasoilla ja naisen ja miehen roolissa. Kursseilla mittauksista on vastannut Jaana Kurki ja Paavo Korpi-Kokko. Käytössämme on Suunnon sykemittarit Jaanalla t6d malli ja Paavolla t6c malli ja Firstbeat-tietokoneohjelma. Mittaustulokset on ohjelmoitu tietokoneelle ja tulostettu raporteiksi. Niistä on myös kooste kohdassa energiankulutus.

Paritanssi on eriomaista kuntoliikuntaa, mutta myös hyvin paljon muuta, josta kurssilainen ja harrastaja voi saada iloa elämäänsä. Vuorovaikutus vastakkaisen sukupuolen, sekä kurssiväen kanssa on hyvin piristävää ja kursseilla viihdytään hyvin rennon ja humoristisen ilmapiirin myötä.

Sivujen menu on seuraava:
Hyvää oloa sisältää omia ajatuksiani, tanssista liikuntana ja harrastuksena sekä paritanssin monipuolisesta vaikuttavuudesta.
Energiankulutus tanssilajeittain sisältää mitattua tietoa tanssilajien energiankulutuksesta, askelmittaustuloksia sekä verenpaineasiaa.
Kuukauden salaatti; herkulliset salaattiohjeet on laatinut dieettikokki Tarja Ahonen.
Kehon kuormittuminen -kohdassa luodaan katsaus tanssikenkiin ja rasitusongelmiin, sekä saadaan ensiapuohjeita.
Hyvää mieltä -osio sisältää runoja, aforismeja, ajatuksia elämästä ja vuosittaisen hyväntekeväisyyskohteen.